reklama

Goldlist - ako si rozšíriť slovnú zásobu cudzieho jazyka bez veľkej námahy a memorovania

Určite to poznáte mnohí – venujete sa štúdiu cudzieho jazyka, no tie nové slovíčka si nie a nie zapamätať. Ak ich do hlavy aj krvopotne dostanete, po nejakom čase vyfučia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Pred štyrmi mesiacmi som sa začala učiť španielčinu. No po čase, ako prichádazali nové témy (a nové slovíčka) ma začala prepadať beznádej, lebo keď prišlo v konverzácii na niečo staršie, nevedela som zo seba dostať súvislú vetu. Vždy som si spomenula na stredoškolské časy učenia sa nemčiny, kedy som si po 4 rokoch horko–ťažko vedela v obchode vypýtať chlieb. Hoci som mala pocit, že na jazyky asi vôbec nemám talent, neupadala som na duchu a začala googliť. Tipy na učenie pre samoukov, no hlavne ma zajímali metódy budovania slovnej zásoby. A konkrétne teda také, ktoré by pracovali s dlhodobou pamäťou- lebo to, ako sa neustále učiť slovíčka a neskôr ich zabúdať, som už vedela :-}

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A tak som našla metódu zvanú GOLDLIST.

O čo v skratke ide? 

Ak to mám veľmi zjednodušiť, zapíšete si slovíčka a frázy do zošita. Po dvoch týždnoch (alebo viac) sa k týmto slovíčkam vrátite. Dva týždne sú taká hranica, kedy ak si slovíčko pamätáte, tak je to preto, že je uložené v dlhodobej pamäti. Mozog si "vyberie" a zapamätá 30% slovíčok, ktoré ste si predtým zapísali. Zvyšných 70% slovíčok si znova prepíšete a o 2 týždne zopakujete túto “filtráciu” opäť. A to je celé :-)

Spočiatku som bola skeptická. Ale skúsenosti iných študentov po celom svete a moja vlastná zvedavosť ma povzbudili, aby som to vyskúšala aj ja. Po takmer 2 mesiacoch môžem čestne povedať, že áno, funguje to aj mne :-)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Krok po kroku – ako začať a čo presne to obnáša

  1. Jediné, čo potrebujete, je linajkový zošit A4, pero a materiály, z ktorých budete čerpať slovíčka. Môže to byť kniha, ktorú čítate, seriál v cudzom jazyku, blogy, podcasty – hlavne vás to má baviť, nemá to byť tortúra.

  2. Otvorte si zošit na čistej dvojstrane a na ľavý list do prvého riadku si zapíšte dátum. Dátum je dôležitý preto, aby ste vedeli, kedy uplynie 2-týždenná lehota a kedy sa najskôr možte k tomuto zoznamu vrátiť.

  3. Cudzie slovíčka si zapíšte tak, že na ľavej strane listu si zapíšete výrazy v cudzom jazyku a na pravú stranu listu (do rovnakého riadku) ich preklad. Celý váš zoznam má mať 25 slov / slovných spojení.

  4. Pre jazyky, kde sa špeciálny význam kladie aj na prízvuk (napr. Ruština) alebo kde sa nepoužíva latinská abeceda (napr. Čínština) si študenti píšu aj výslovnosť.

  5. Sústreďte sa na to, čo píšete, ale nesnažte sa slovíčka memorovať.

  6. Počas zapisovania si číslujte riadky, od 1 do 25.

  7. Keď je zoznam zapísaný, nahlas ho prečítajte. Sústredene, ale bez toho, že by ste sa ho usilovali zapamätať. Tu je namieste dôležité upozornenie: Nepracujete s metódou goldlist viac ako 20 minút vkuse. Po 20 minútach si vždy dajte aspoň 10 minút prestávku a venujte sa úplne inej aktivite. 

    Príklad "hlavného zoznamu". Zoznam bol 30ty v poradí a zapísaný 6. júla. Obsahuje 20 výrazov (autor metódy odporúča 25 výrazov).
    Príklad "hlavného zoznamu". Zoznam bol 30ty v poradí a zapísaný 6. júla. Obsahuje 20 výrazov (autor metódy odporúča 25 výrazov). (zdroj: Miroslava Václavíková)

     

  8. Zošit zatvorte a odložte. K zoznamu, ktorý ste práve vytvorili sa vrátite najskôr po 2 týždňoch. Možu to byť ale pokojne aj 3 týždne, mesiac, dva mesiace… Počas tohto obdobia zoznam ani nečítajte, ani sa ho nesnažte preopakovať. 2 a viac týždenná pauza je veľmi dôležitá – cieľom je, aby slovíčka, ktoré sa usadili v krátkodobej pamäti “vyšumeli” a aby sme si boli istí, že to, čo si pamätáme, je uložené v tej dlhodobej. Práve táto 2 týždenná hranica nám to pomôže “preosiať”. Totiž, ak by sme si slovíčka pozerali aj medzitým, tak po 2 týždňoch nebudeme vedieť, vďaka ktorému typu pamäte si ich pamätáme.

  9. Počas 2 týždennej pauzy samozrejme môžte vytvárať nové zoznamy, s novými slovíčkami. Stačí otvoriť zošit na novej dvojstrane, zapísať dátum a pokračovať druhým zoznamom s číslami slov 26-50, tretí s 51-75 a tak ďalej. Môžte si tvoriť zoznamy každý deň, ale nemusíte – je to len na Vás.

  10. Po dvoch (alebo viac) týždňoch sa vrátite k prvému zoznamu a spravíte tzv. prvú filtráciu. Prebieha to tak, že sa preskúšate, ktoré výrazy si pamätáte – napríklad tak, že si zakryjete výrazy v cudzom jazyku a testujete, či by ste ich zo slovenčiny správne preložili. Ja si ku každému slovku spravím značku, aby som vedela, či som slovíčko preložila správne a bez zaváhania, alebo som sa musela zamyslieť, alebo som si slovko pamätala, ale použila som nesprávny člen, a pod.

  11. Podľa toho si určím 30%, ktoré som vedela najlepšie a ostatné len prepíšem – tentokrát na pravú časť dvojlistu. (Nezabudnite zapísať dátum, aby ste vedeli, kedy najskôr sa môžte znova k prefiltrovanému zoznamu vrátiť). Takže, ak pôvodný zoznam mal 25 výrazov, vyberiem 8, ktoré viem najlepšie a zvyšných 18 prepíšem. Tento prefiltrovaný zoznam prečítam nahlas a opät ho nechám 2 týždne ležať.

    Prvá filtrácia. Z pôvodného zoznamu som odstránila 30% výrazov, ktoré som si pamätala a zvyšných 70% som prepísala.
    Prvá filtrácia. Z pôvodného zoznamu som odstránila 30% výrazov, ktoré som si pamätala a zvyšných 70% som prepísala. (zdroj: Miroslava Václavíková)

     

  12. O ďalšie dva týždne spravíte rovnakým spôsobom druhú filtráciu – zistíte, ktorých 6 fráz si pamätáte najlepšie a ostatných 12 prepíšete , tentokrát na spodnú časť pravého listu dvojstrany. Znova zaznačíte aj dátum, kedy robíte druhú filtráciu. Prečítate nahlas a znova odložíte.

  13. Tretia filtrácia prichádza o ďalšie 2 (alebo viac) týždne, tento raz prepíšete 8 sloviek, na spodnú časť strany, kde ste písali pôvodný zoznam. A opäť nahlas prečítať.

    Tretia filtrácia
    Tretia filtrácia (zdroj: Miroslava Václavíková)

  14. Z pôvodných 25 slovíčok si v tomto čase teda pamätáte približne 17 (niekedy pomer 30% / 70% nemusí byť exaktne presný, niekedy je to o slovko viac, niekedy menej, ale v priemere tento pomer funguje). Je to super výsledok na to, že vlastne iba prepisujete slová a frázy. Ak sa goldlistu venujete každý deň, v tomto čase budete mať vytvorených 42 zoznamov, každý o 25 slov, mnoho z nich už filtrovaných. Navyše zapamätané slová budú v dlhodobej pamäti, čo je presne cieľom.

Spravil/a som tretiu filtráciu, z ktorej mi zostalo 8 nezapamätaných sloviek. Čo s nimi ďalej?

Zošit, do ktorého si píšete nové slovíčka, sa volá tzv. Bronzová kniha (Bronze book). Keď sa už dostanete k 3. filtrácii, z každého zoznamu vám zostane 8 slov / fráz. Keď sa vám ich takto nazbiera 25, založíte si nový zošit, tzv. Striebornú knihu (Silver book), kde týchto 25 slov iba zapíšete. A pokračujete rovnakým systémom ako pri Bronzovej knihe.

Už asi tušíte, čo sa stane v Striebornej knihe po 3 filtráciach zoznamu.. Správne, to čo vám zostane po 3 filtráciach v striebornom zozname, to prepíšete do Zlatej knihy (Gold book). Keď už aj Zlatú knihu prefiltrujete 3 krát, tu sa aktivita považuje za ukončenú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poďľa skúseností ľudí, ktoré som čítala na internete, veľa z nich skončí pri Striebornej knihe. Lebo berte to tak – z každých 1000 nových slovíčiek vám po 3 filtráciach v Bronzovej knihe zostane nezapamätaných zhruba 300 slov. Tie prenesiete do Striebornej knihy a keď ich opäť 3x prefiltrujete, zostane vám približne 100 nezapamätaných slov. Po tomto čase je otázka, či vám za to stojí sa im ďalej venovať, ak ste si ich po tomto čase nevedeli zapamätať. Možno za ten čas ste si osvojili iné slovíčka, ktoré sú synonymá a aktívne ich používate. Možno sú príliš špecifické pre veľmi špeciálne situácie, možno sú veľmi komplikované alebo veľmi technické. Ja osobne zatiaľ len začínam so Striebornou knihou, takže ešte nemám vlastnú skúsenosť. Ale som skôr naladená do budúcnosti vytvoriť aj Zlatú knihu, lebo už teraz je pre mňa motivujúce vidieť, ako mi pribúdajú zapamätané slovíčka, ako pribúdajú nové zoznamy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Moja bronzová a strieborná kniha
Moja bronzová a strieborná kniha (zdroj: Miroslava Václavíková)

Ako teda vyzerá môj deň s Goldlistom?

Filtráciam sa venujem hneď ráno, pred prácou. Mám už z toho takú zabehnutú rutinu. Zoberiem zoznamy, ktoré čakajú na filtráciu (tj, ubehli minimálne 2 týždne) a prepíšem ich. Čím vyššia filtrácia, tým menej sloviek na preskúšanie, takže to ide rýchlo.

Počas dňa sa snažím byť so španielčinou v kontakte čo najviac. Ráno v autobuse alebo na kolobežke cestou do práce si do slúchatiek pustím podcast, takisto keď venčím psa. Po práci si prečítam nejaký španielsky blog alebo noviny – na facebooku sledujem zopár takýchto stránok, takže keď mi cez den vyskočí nieco zaujímavé, uložím si to na večer, aby som to potom mala po ruke. Alebo, keď sa mi večer nechce čítať, pustím si nejaký španielsky seriál, alebo kúsok filmu. Z toho všetkého sa mi nazbiera dostatok výrazov, takže večer v kľude pri čaji si tieto výrazy vypíšem do Goldlistu.

Keďže pracujem a mám aj iné koníčky, nikdy to nesilím – nemá to byť o strese, lebo potom to prestane fungovať. Takže sú dni, kedy nevytvorím žiadny zoznam.

Čo od metódy NEčakať

  • Dlhodobá pamäť nie je sval, ktorý viete ovládať. Nemôžte sa vedome rozhdnúť, čo si má mozog uložiť do dlhodobej pamäte a čo nie. Preto metóda Goldlist nebude vhodná, ak máte nejaký “deadline” – test, skúšku, o mesiac pracovnú cestu, kde potrebujete cudzí jazyk. Ak máte o týžden test, radšej by som sa spoľahla na iné metódy, ktore pracujú viac s krátkodobou pamäťou, kde tento proces zapamätávania vieme vedome kontrolovať.

  • Metóda Goldlist nie je sama o sebe spôsob, ako sa naučíte cudzí jazyk a budete vedieť plynulo rozprvávať. Je to len jeden z nástrojov, ktorý vám môže zefektívniť učenie. Pomôže vám vybudovať pasívnu slovnú zásobu, to znamená, že čoskoro budete schopní si čítať noviny a knihy v cudzom jazyku. Ale ak si chcete zlepšiť rozprávanie a konverzáciu, musíte začať rozprávať. Vytvorenú slovnú zásobu musíte „zaktivizovať“ – presunúť slovíčka do aktívnej slovenej zásoby – a to nepôjde inak než práve rozprávaním.

Problémy, kedy Goldlist metóda nemusí fungovať

  1. Dávajte pozor na čas. Venujte sa goldistu maximálne 20 minút a potom si dajte aspoň 10 minút prestávku. Človek si nevie uvedomiť, kedy sa dlhodobá pamäť unaví, no meraniami sa zistilo, že je to okolo 20 minút. Takže, ak by ste sa goldlistu venovali dlhšie, je to už neefektívne. Po prestávke sa samozrejme môžte k aktivite vrátiť a za deň môžte mať 20 minútových blokov, koľko chcete, ale dbajte na pauzy.

  2. Zoznamy a filtrácie označte dátumom a dodržiavajte 2-týždennú „prestávku“. Túto prestávku určite neskracujte. Iba tak budete vedieť, že zapamätané slovíčka sú naozaj v dlhodobej pamäti.

  3. Proces učenia vás má baviť. Neponáhľajte sa, vyberajte si zaujímavé materiály. Ak si len otvoríte slovník a rad za radom začnete prepisovať do goldlistu – nemusí to všetkým ľuďom fungovať. Slová takto nie sú v kontexte, nesúvisia spolu. Hoci pokusmi bolo zistené, že ľudia si dlhodobo pamätajú 30% aj zo zoznamu slov, ktoré vôbec nedávajú zmysel.. No mozog pracuje lepšie, ak vidí súvislosti.

  4. Potrebujete vhodné prostredie a podmienky na učenie. Vyhnite sa hlučnému prostrediu alebo hudbe v pozadí. Učí sa najlepšie, keď ste oddýchnutí, máte prísun čerstvého vzduchu, nie ste zrovna chorí a pod.

  5. Niektorí ľudia si píšu Goldlist v počítači. Môže to fungovať, ale nemusí. Práve písanie rukou je prirodzene prepojené s našou pamäťou. Takže píšte perom, do pekného zošita, pohodlným tempom a úhľadne. Nielenže to podporí zapamätávanie si, ale človek má z toho navyše aj dobrý pocit. Samozrejme, nie je problém, ak máte články, texty či iné materiály otvorené na počítači počas toho, ako si robíte zoznam v Goldliste – ale Goldlist má byť písaný rukou.

  6. Do Goldlistu si nevyberajte slová, ktoré sa učíte aj inými metódami, ktoré pracujú s krátkodoboou pamäťou. Napríklad ja si do Goldlistu dávam slovíčka z článkov, ktoré ma zaujmú, ale nie slovíčka z témy, ktorej sa práve venujem so svojou učiteľkou. Napríklad, ak sa na svojich hodinách práve bavíme o meste, pamiatkach, cestovaní a pod., túto slovnú zásobu si dám na kartičky a často si ju opakujem, aby som bola na ďalšiu hodinu pripravená. Tu preto nemám priestor na Goldlist metódu a takéto slovíčka zámerne z Goldlistu vynechám. Keď už ubehne dosť času a na hodine už preberáme iné témy, tak tú staršiu slovnú zásobu použíjem v Goldliste – ak som ju teda s odstupom času zabudla (čo sa mi stáva pomerne často :-)

Odkiaľ čerpať nové slovíčka a ako si ich vyberať

V prvom rade to musia byť materiály, ktoré zaujímajú práve Vás. Ak Vás bavia autá, čítajte web stránky o novinkách v automobilovom priemysle, pozrite si reportáže z autosalónov… Každý máme to svoje.

Ja si vyberám rôzne materiály podľa nálady. Občas ma zauje niečo v správach, napríklad nedávna vládna kríza v Španielsku. Niekedy mám chuť na seriál, tak si pozriem seriál v španielčine s titulkami. Tiež mám rozčítanú bilingválnu knižku, tú nemusím sama prekladať, autori to už spravili za mňa. Hlavne Vás to musí baviť a zaujímať, inak Vás to časom znudí a stratíte motiváciu.

Do zoznamu si môžte písať jednotlivé slovíčka, no ešte viac sa mi osvedčilo písať si slovné spojenia, alebo celé frázy / vety. Mozog si pamätá lepšie, ak neznáme slovíčko “prilepíte” k nejakému už známemu. V cudzom jazyku je tiež dôležité nielen chápať význam daného slovka, ale ho aj vedieť použiť vo vete a v kontexte situácie. Inokedy je dôležité slová použiť s konkrétnou predložkou. To všetko si dávam do goldlistu, dokonca ho niekedy využívam aj na učenie sa gramatiky – napríklad skloňovanie nepravidelných slovies.

Bilingválne knižky pre začiatočníkov, z ktorých momentálne čerpám novú slovnú zásobu.
Bilingválne knižky pre začiatočníkov, z ktorých momentálne čerpám novú slovnú zásobu. (zdroj: Miroslava Václavíková)

Čo, ak mám viac alebo menej ako 25 slovíčok?

25 slovíčok je štandard, ktorý odporúča autor metódy. Poznám ale ľudí, ktorí si tvoria zoznamy o 20 výrazoch – stále tu platí pravidlo, z týchto 20 sloviek si 30% vyfiltrujú a 70% znova prepíšu. Patrím sem aj ja, z nejakého dôvodu mi to tak vždy vyjde. Ak mám niekedy produktívny deň, spravím si dva zoznamy (čiže 2x25 alebo 2x20 výrazov), každý z nich ide na novú dvojstranu, s rovnakým dátumom. Ak v daný deň “nenazbieram” dosť nových výrazov, tak si ich odložím a do Goldlistu ich zapíšem neskôr, až keď sa mi ich nazbiera dostatok.

O autorovi metódy:

Za túto super metódu vďačíme Davidovi Jamesovi. Chcel nájsť spôsob, ako zefektívniť učenie sa jazyka, aby študenti neplytvali časom na metódy, ktoré fungujú len krátkodobo. Hoci to vyzerá jednoducho, vytvoril ju naozaj precízne, po štúdiu fungovania pamäte, mnohých skúsenostiach so študentami a pod. A vďaka tomu má Goldlist metóda čo ponúknuť rôznym typom študentov. Začiatočníkom (aj tým, čo začínajú niekoľkatý krát); ľuďom, čo sa venujú jazyku dlho, ale sú zaseknutí na jednom mieste; ale aj polyglotom, ktorí chcú optimálne využiť čas. 

Ak máte chuť dozvedieť sa niečo viac o autorovi alebo o metóde Goldlist priamo od neho, tu je odkaz na jeho stránku.

Miroslava Václavíková

Miroslava Václavíková

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Na blogu chcem zdieľať inšpiratívne myšlienky a nápady. Baví ma yoga, cestovanie, moja elektrická kolobežka a nepohrdnem dobrou kávou. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu